Background Image
Previous Page  125 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 125 / 136 Next Page
Page Background

M

243

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

Po letu 1980 so vse evropske države doživele velike spre-

membe v visokem šolstvu, za katere je predvsem značilen

prehod od “elitnih” univerzitetnih sistemov k “masov-

nemu” visokemu šolstvu. Dramatično se je razmahnilo

visoko šolstvo, kar se kaže v povečanju števila institucij,

števila študentov in posledično tudi števila učiteljev. Ta

trend so okrepile in utrdile spremembe v načinih razšir-

janja znanja ter členitev in drobitev po disciplinah v za-

dnjem desetletju. Slednje se po letu 1980 in 1990 dogaja

eksponencialno in povzroča širjenje akademskih polj in

struktur.

Mnoge evropske države (Nemčija, Španija, Finska,

Italija, Norveška, Portugalska, Velika Britanija itd.)

proučujejo svoje visokošolske sisteme v kontekstu hitre

rasti visokošolskega sektorja, narašča interes oblasti glede

družbene pomembnosti univerz in pojavlja se za članice

EU relativno nova aktivnost sistematične evalvacije

poučevanja in učenja. Julija 1988 je bil predstavljen po-

seben projekt z naslovom ”Evalvacija in samoevalvacija

univerz v Evropi”.

OSNOVNE UGOTOVITVE

Narejeni so bili naslednji sklepi:

1. Identificirani so bili trije tipi univerz:

• splošne univerze,

• strokovne/poklicne univerze,

• lokalne univerze.

2. Glede na to ne zadošča ena sama oblika evalvacije.

3. Eksterna evalvacija, ki jo v vseh državah opravljajo

javna telesa, je relativno redek pojav, ki pa ga je treba

ohraniti.

4. Univerze sprejemajo sistematično evalvacijo kot razu-

mno podlago za opredeljevanje višine javnih sredstev,

namenjenih njihovemu delovanju.

5. Dodatno k zunanji evalvaciji univerze stalno razvija-

jo tudi interno evalvacijo. Eksterna in interna evalva-

cija skupaj vzpodbujata razvoj strategij za izboljšanje

kakovosti in učinkovitosti poučevanja in raziskovanja

ter vodita do višje ravni storitev za uporabnike ter za-

gotavljata boljšo izrabo finančnih virov.

6. Razlogi za razvoj učinkovite evalvacije so naslednji:

• eksterna evalvacija je način preverjanja ali univer-

ze izpolnjujejo pričakovanja javnih oblasti, ki jih

financirajo;

• univerze so relativno avtonomne institucije in se

evalvirajo ter deloma samoevalvirajo zaradi utrje-

vanja svoje kredibilnosti in pridobivanja finančnih

sredstev iz virov zunaj režima javnih skladov;

• evalvacija lahko služi univerzam za obvladovanje

teženj v okviru strategije in usmeritev, zadevajo-

čih zahteve tradicionalnega poučevanja, poklicno

usmerjenega poučevanja in permanentnega učenja;

pri raziskovanju prihaja do napetosti med zahte-

vami po zvišanju stopnje vključevanja v visoko

šolstvo ter lokalnim kulturnim in ekonomskim

razvojem.

7. Eksterna evalvacija lahko zagotovi podlago za spre-

membe, če dobi podporo vodstva in če glavna univer-

zitetna upravna telesa upoštevajo njene ugotovitve.

8. Opazno število univerz je razvilo nove upravne mode-

le – predsedniške/menedžerske – in z njimi nadome-

stilo tradicionalne modele – kolegialne in birokratske.

GLAVNA PRIPORO^ILA

Evropske študije v splošnem ponujajo naslednja priporo-

čila:

• Izpopolniti je treba evalvacijska orodja, ki temeljijo

na “kazalcih in rezultatih”, ter nanje vezati financira-

nje na način internih pogodb med univerzami in vlado

ter med univerzitetnimi organizacijskimi enotami, iz

česar nastane nova oblika financiranja.

• Najti je treba poti za izboljšanje „postopkov in metod

zagotavljanja kakovosti” administrativnih in podpo-

rnih servisov v smislu inovativne prakse zagotavljanja

storitev uporabnikom (učiteljem, študentom in zuna-

njim agencijam).

• Razviti je treba “računalniško podprte informacijske

sisteme” za ugotavljanje in merjenje napredka.

• V kontekstu sklepanja pogodb z javnimi oblastmi je

treba ob podpori institucij EU razviti partnerstvo z

drugimi univerzami, ki razvijajo mehanizme “pedago-

ške in organizacijske” evalvacije.

EVALVACIJA NA EVROPSKIH UNIVERZAH IN

NEKATERA MERILA ZA EVALVACIJO SPLETNIH VIROV