Background Image
Previous Page  121 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 121 / 136 Next Page
Page Background

M

239

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

Začenjam okroglo mizo o vlogi knjižnic pri evalvacijah in

akreditacijah univerz, ki jo skupaj organizirata Institut in-

formacijskih znanosti v Mariboru in Podonavska rektorska

konferenca. Zamisel o tem smo sprejeli na septembrskem

zasedanju Podonavske rektorske konference, ko smo se

podrobneje seznanili s projektom

COBISS.Net

. Številne

univerze, ki so vključene v Podonavsko rektorsko konfe-

renco, delujejo v prostoru, ki ga pokriva

COBISS.Net

, in

ko se pogovarjamo o visokošolskih knjižnicah je koristno,

da sedemo za skupno mizo. Imamo enak cilj doseči čim

višjo kakovost visokega šolstva v regiji, kar lahko uresni-

čimo, če se visokošolske knjižnice v polni meri zavedó,

katere procese na univerzah morajo s svojimi dejavnostmi

pokrivati, in če se tudi univerze zavedó, da brez sodobne

knjižnične informacijske podpore ne morejo uspešno izpol-

niti svojega poslanstva.

Naj kar na začetku poudarim, da se visoko šolstvo deli na

dva dela: na kakovostni del, ki skrbi za svoje knjižnice in

jih intenzivno vključuje v študijski in raziskovalni proces;

ter na manj kakovostni del, ki nima primerne knjižnične

službe in se v tem pogledu zanaša na improvizacije.

Sedanje obdobje razvoja visokega šolstva opredeljuje ne-

kaj bistvenih vplivov, med katerimi bi glede na našo temo

razprave posebej podčrtal naslednje:

• Relativna iztrošenost naravnih virov definitivno pre-

usmerja razvojna pričakovanja na znanje, kar izredno

zaostruje odgovornost univerz kot nosilk kreacije in

diseminacije znanja.

• Izjemno hiter in vseprisoten razvoj IKT je bistveno

spremenil “intelektualno pokrajino”, v kateri se odvija

študijski in raziskovalni proces in tudi na univerzah

zaradi tega “nič ni več tako, kot je bilo”.

• Prihajajo nove generacije, navajene virtualnega oko-

lja, ki se ne pustijo več poučevati, ampak pričakujejo

podporo pri učenju, kar je velika sprememba, ki se ji

morajo prilagoditi vsi elementi univerze, s knjižnica-

mi vred.

• Evropa se je spremenila in za uspešnost EU je zelo

bistveno, da se skladno z Lizbonsko usmeritvijo izob-

likuje tudi enoten in maksimalno prehoden univerzi-

tetni prostor, v katerem vlada zdrava tekmovalnost in

težnja k odličnosti in v katerega se takoj vključijo tudi

univerze iz držav, ki še čakajo na vstop v EU.

• Še posebej se je spremenil tisti del Evrope, ki je prej

pripadal socialističnemu taboru in kjer se tudi v viso-

kem šolstvu dogaja nagla in pogosto nekontrolirana

ekspanzija, ki kliče po uvajanju kriterijev kakovosti.

Navedene in še mnoge druge okoliščine so narekovale ev-

ropsko univerzitetno reformo, katere izhodišča so bila leta

1999 sprejeta v Bologni. Seveda ima ta reforma številne raz-

sežnosti, a njen glavni namen je dvig kakovosti evropskega

visokega šolstva. S tem pa je najtesneje povezano uvajanje

sistemov evalvacije in akreditacije. Pri kakovosti gre vedno

za tisto, kar je definirano s standardom ISO 9001: za celo-

to lastnosti in značilnosti proizvoda ali storitve, s katerimi

zadovolji posebej ugotovljene ali samoumevne potrebe. Ko

definicijo prenesemo na področje visokega šolstva, se stvari

seveda zapletejo, zato je CRE/EUA sprejela zelo splošno

opredelitev: “Akreditacija je formalizirano, javno objav-

ljeno stališče o kakovosti neke visokošolske institucije ali

programa, ki temelji na ciklični evalvaciji, upoštevaje dogo-

vorjene standarde.”

Čeprav so ministri v Bologni ustanovili tudi Evropsko

mrežo za zagotavljanje kakovosti v visokem šolstvu

– ENQA, pa niso sprejeli enotnega sistema akreditacije,

niti enotne metodologije spremljanja kakovosti. Oboje je

podrejeno nacionalni pristojnosti, zato so opazne precejš-

nje razlike. V tem trenutku preprosto še ni enakega metra

za vse, ker imamo:

• različne tipe izobraževanja,

• različna razmerja med institucijami,

• različne velikosti institucij,

• različne izbire študijskih poti,

• različne metode selekcije pri vpisu,

• različne razvojne stopnje uvajanja e-izobraževanja.

Toda, vse te razlike so bile na dlani že v Bologni, zato

ne morejo vplivati na spremembo osnovne usmeritve k

enotnemu evropskemu visokošolskemu prostoru. Proces

je dolgoročen in postopoma bodo zanesljivo prevladali

primerljivi pristopi in enotna metodologija. Razvoj EU

je preveč odvisen od visokega šolstva, da bi se EU odre-

UVODNA BESEDA O VLOGI KNJIŽNIC PRI

EVALVACIJI IN AKREDITACIJI UNIVERZ