Background Image
Previous Page  93 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 93 / 136 Next Page
Page Background

M

211

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

1. Če katalogizator več kot tri leta ne kreira novih bi-

bliografskih zapisov ali ne dopolnjuje obstoječih, mu

licenca preneha.

2. Če redaktorji tudi po tretjem opozorilu ugotovijo

neskladnost zapisov s katalogizacijskimi pravili ali

formatom COMARC, lahko predlagajo, da se katalo-

gizatorju odvzame licenca.

3. Če katalogizator uporabniško ime in geslo s poob-

lastili za kreiranje novih zapisov razkrije drugi osebi

ali pri ažuriranju bibliografskih zapisov zlorabi poob-

lastila, se mu lahko licenca odvzame za dobo 3 let.

Sklep o odvzemu licence sprejme IZUM v soglasju z

NUK-om. Zoper izdajo ali odvzem licence je na podlagi

Zakona o knjižničarstvu

možna pritožba na pristojno mi-

nistrstvo.

Zaenkrat primera odvzema licence iz razlogov, navedenih

v prvih dveh točkah, še ni bilo, saj je Pravilnik v veljavi

šele dve leti, postopek preverjanja naključno izbranih za-

pisov pa se je doslej izvedel dvakrat.

Pri urejanju evidenc uporabnikov programske opreme

COBISS2 smo ugotovili, da nekateri katalogizatorji poso-

jajo uporabniška imena in gesla svojim sodelavcem. Za-

enkrat smo takšne katalogizatorje in tudi vse odgovorne

osebe za COBISS pisno opozorili na 13. člen Pravilnika,

ki predvideva za takšno dejanje odvzem licence za tri

leta.

Obravnavali smo tudi primer, na katerega nas je opo-

zoril knjižničar, ki je pri naročanju članka za uporabnika

ugotovil, da članek, evidentiran v

COBISS.SI,

sploh ne

obstaja. O primeru smo obvestili knjižnico, v kateri so

bili zapisi kreirani, NUK in Agencijo za raziskovalno de-

javnost Republike Slovenije (ARRS). Od vodje knjižnice

smo dobili pojasnilo, da je raziskovalka katalogizatorju

predala v obdelavo tri članke, ki še niso bili objavljeni.

Uredniški odbor revije

Traditiones

je kasneje objavo

člankov zavrnil, avtorica katalogizatorja o tem ni obvesti-

la, katalogizator pa tudi od avtorice ni zahteval podatka

o tem, kje so bili članki objavljeni. Zapisi so namreč

vsebovali tudi tipologijo dokumenta/dela, ki je osnova

za točkovanje po metodologiji ARRS. V knjižnici so na

intervencijo IZUM-a zapise za neobjavljene članke takoj

zbrisali. Postopka za odvzem licence nismo sprožili, ker

je katalogizator medtem zamenjal službo in ne sodeluje

več v sistemu vzajemne katalogizacije

COBISS.SI.

REORGANIZACIJA EVIDENC IMETNIKOV

LICENC IN UPORABNIKOV PROGRAMSKE

OPREME COBISS

Pravilnik nalaga IZUM-u vodenje

evidence izdanih, ve-

ljavnih in odvzetih licenc ter zagotavljanje vpogleda v te

evidence pod pogoji in na način, skladen z

Zakonom o

varovanju osebnih podatkov

.

Da bi lahko v IZUM-u začeli izvajati določila Pravilnika,

je bilo treba najprej vzpostaviti konsistentno evidenco

uporabnikov programske opreme COBISS in jo dopolniti

s podatki, ki omogočajo enolično identifikacijo imetnikov

licenc, kot je predpisano tudi s Pravilnikom. V ta namen

je bilo treba reorganizirati obstoječe evidence uporabni-

ških imen imetnikov licenc in vseh drugih uporabnikov

programske opreme COBISS, sistem pooblastil za delo v

sistemu vzajemne katalogizacije in sistem za spremljanje

izobraževalnih procesov. Prav tako je bilo treba dopolniti

orodja za upravljanje s pooblastili in programsko opremo

COBISS2, zlasti segment COBISS2/Katalogizacija.

Takoj po sprejetju Pravilnika smo začeli izvajati projekt

Reorganizacija postopkov dodeljevanja in upravljanja

pooblastil

s ciljem, da se reorganizirajo postopki dode-

ljevanja pooblastil in vzpostavi centralna evidenca upo-

rabnikov programske opreme COBISS, v okviru katere

ima lahko knjižničar samo eno uporabniško ime za eno

lokalno bibliografsko bazo podatkov. Vzporedno smo

začeli izvajati tudi projekt

Prenova sistema upravljanja

izobraževalnih procesov

ter pripravljati specifikacije za

najnujnejše dopolnitve programske opreme COBISS2.

Na osnovi obstoječih evidenc uporabnikov aplikacij CO-

BISS2 smo najprej pripravili seznam katalogizatorjev, ki

so bili upravičeni do prejema licenčne listine na dan spre-

jetja Pravilnika. Zbiranje podatkov, ki je potekalo v več

iteracijah, se je začelo decembra 2004. Po uskladitvi po-

datkov v elektronski obliki smo knjižnicam poslali izpol-

njene tiskane obrazce vlog za pridobitev licence z vsemi

dotlej zbranimi podatki. V knjižnicah so podatke ponovno

verificirali in s podpisom odgovorne osebe in upravičenca

do licence jamčili za njihovo pravilnost. Licenčna listina

je bila 28. aprila 2005 izdana 702 katalogizatorjema. Kas-

neje je bilo izdanih še 9 licenčnih listin katalogizatorjem,

ki so naknadno utemeljili upravičenost do licence skladno

s 17. členom Pravilnika.

Sledilo je zbiranje osebnih podatkov za vse uporabnike

programske opreme COBISS2. Ob tem je bilo treba zbrati

tudi podatke o tem, do katerih lokalnih bibliografskih in

drugih baz podatkov ima posamezni uporabnik dostop.

Tudi to zbiranje je potekalo v več iteracijah. Največ člo-

veških virov je zahtevala programska in ročna priprava

podatkov, ki so bili kasneje poslani knjižnicam v verifi-

kacijo in dopolnjevanje

.

Septembra 2005 je bilo namreč

v evidencah vseh lokalnih baz podatkov kar 4.766 razli-

čnih uporabniških imen za dostop do programske opreme

COBISS2. Po izločitvi uporabniških imen z enakim ko-

renom, npr. ANA, ANA1, ter drugih dvojnikov, pri čemer

je bilo ohranjeno uporabniško ime z višjimi privilegiji, se