Background Image
Previous Page  21 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 21 / 136 Next Page
Page Background

M

139

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

Vloženi viri in rezultati dela so zelo dobro razviti. Te-

meljijo na instituciji in knjižnico postavljajo v kontekst

institucije, ki ji pripada. Po drugi strani pa so vplivi na

okolje, tako kot njihova osnova, individualni. Merjenje

teh vplivov še ni dobro razvito, vendar vlagamo veliko

truda prav v to področje.

KNJIŽNI^NI STANDARDI

Knjižničarska stroka ima zelo dolgo tradicijo nalog, po-

vezanih z razvojem knjižničnih standardov. Sprejemamo

in razvijamo tri glavne vrste standardov:

1. Smernice ali modele, ki nam omogočajo primerjavo

storitev. Gre za splošne knjižnične standarde, kot so

Iflini standardi za univerzitetne knjižnice, smernice

Unesca za poučevanje trženja pri izobraževanju knjiž-

ničarjev, dokumentalistov in arhivarjev, in pa številne

standarde, ki jih je sprejelo Ameriško združenje knjiž-

ničarjev (ALA) in druga podobna strokovna združenja

po svetu.

2. Pravila za dejavnosti, ki naj bi jih kar se da dosledno

upoštevali, čeprav tudi ob upoštevanju morda ne bodo

vedno enakih rezultatov, kot so npr. Anglo-ameriška

katalogizacijska pravila in format MARC.

3. Tehnične standarde in specifikacije, ki jih je treba

redno opazovati v primeru distribucije informacij,

kot so npr. standardi, ki jih je sprejela Mednarodna

organizacija za standardizacijo (IDO) v Ženevi, ali

pa standardi Državne organizacije za informacijske

standarde v ZDA, ki urejajo tehnične zahteve, kot so

struktura formata, nabor znakov in šifranti.

Postopki in metode, ki jih uporabljamo pri razvijanju

standardov za evalvacijo knjižnic, so se skozi leta le malo

spremenili. Ena izmed njih je določanje knjižnic, ki ve-

ljajo za kakovostne, in uporaba teh knjižnic kot merilo

v primerjavi z drugimi, ali pa imenovanje komisij, ki

se sestajajo z namenom, da določijo elemente, ki bodo

vključeni v standarde, in statistike, ki bodo uporabljene

za primerjavo z drugimi institucijami.

STANDARDI, KI TEMELJIJO NA

VLOŽENIH VIRIH

Osnova za razvoj standardov za univerzitetne knjižni-

ce v ZDA so zgodnji poskusi akreditiranja akademskih

ustanov. Preden je knjižničarska skupnost začela razvijati

standarde, so številne agencije za akreditiranje sestavile

smernice ali standarde za evalvacijo izobraževalnih usta-

nov.

Razvoj standardov za knjižnice se je začel v dvajsetih in

tridesetih letih prejšnjega stoletja, ko je podjetje Carnegie

Corporations želelo knjižnicam ponuditi finančno po-

moč, a kmalu ugotovilo, da za odločitev o tem, katerim

knjižnicam podeliti denar, nima nobene podlage. Pri pod-

jetju so tako sponzorirali Williama Randalla, ki je preučil

približno 200 visokih šol, da bi ugotovil primernost nji-

hovih knjižnic. Randall je poročilo o analizi teh knjižnic

objavil: le 33 od skupno 200 institucij je imelo knjižnice

z več kot 60.000 enotami. Randall je zbirke v teh knjiž-

nicah primerjal s standardnim seznamom knjig, ki je

bil takrat na voljo univerzitetnim knjižnicam. (Uporaba

kontrolnih seznamov za ocenjevanje kakovosti zbirke

je bila takrat splošno sprejeta metoda, ki je koristna še

danes, žal pa je povezana z visokimi stroški.) Randall je

poročal, da je središčna vrednost za število enot 2.413 od

skupno 15.000 del, navedenih v seznamu, kar znaša 16,9

odstotka. Nato je pridobljene podatke uporabil za do-

ločanje višine nabavnega proračuna za knjižnice, zato da

bi lahko te kupile zadostno količino knjig, ki bi ustrezala

letni izposoji, ki naj bi jo visokošolske knjižnice dosegle.

Randall je tako s pomočjo vnaprej določenih kriterijev

in skrbno zbranih podatkov poskušal izoblikovati merila

za določitev višine proračuna za knjižnične zbirke. Tudi

sedaj občasno še prihaja do podobnih projektov, pri ka-

terih poskušajo zbrati podatke in nato določiti količinske

standarde za trenutno situacijo (Downs, 1970).

Knjižnične standarde v večini držav pripravljajo pred-

vsem z namenom, da bi odgovorne prepričali v dejstvo,

da knjižnice potrebujejo pomoč in podporo. Eden takšnih

primerov so tudi standardi, ki jih je Ranganathan pripravil

v Indiji in ki so bili objavljeni leta 1965. Niti eden iz-

med njegovih standardov ne temelji na vrsti podatkov ali

dokazov, ki jih je pri svojem delo uporabljal Randall v

tridesetih letih prejšnjega stoletja. Po Ranganathanu so

tudi drugi knjižničarji nadaljevali z delom na standardih

(Gupta, 1992). Uporabljali so metodo zbiranja strokov-

njakov s področja knjižničarstva, ki so dosegli soglasje

o vsebini standardov, pri svojem delu pa niso uporabljali

količinskih podatkov. Njihova prizadevanja odsevajo tudi

metode za razvoj knjižničnih standardov, ki jih trenutno

uporabljamo v ZDA. Razvijalci standardov, ki si priza-

devajo za razvoj meril, kot so velikost zbirke, število

zaposlenih, višina proračuna itd., hkrati potrebujejo tudi

konkretne statistične podatke o knjižnicah.

Po splošnem dogovoru smo določili, katere merila bodo

vključena v večino standardov, ta pa so: velikost knjižne

zbirke, odstotek izobraževalnega in splošnega proraču-

na, ki ga institucija nameni knjižnicam, število sedežev

in druga določila, ki se nanašajo na ureditev prostorov,

število zaposlenih in tip osebja, storitve, ki jih knjižnica

ponuja, ter poročilo o administraciji knjižnice.

Do nesoglasij pa prihaja pri določevanju minimuma. Za

primer: Potem ko so knjižnice dosegle minimalne za-

hteve, ki jih določajo

Standardi za visokošolske knjižnice