Background Image
Previous Page  16 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 136 Next Page
Page Background

134

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

za doseganje večje učinkovitosti porabe javnega denarja

in zato se bodo procesi v tej smeri nadaljevali tudi v pri-

hodnje. Poleg spremenjenega dela ARRS pa uvajanje

elementov transparentnosti zahteva tudi zavedanje raz-

iskovalcev o njeni pomembnosti. Ažuriranje podatkov,

ki so ključnega pomena za delovanje sistema, je namreč

nemogoče brez aktivnega sodelovanja raziskovalcev. Zato

je eden od prednostnih ciljev vzpostaviti partnerski odnos

z raziskovalci, ki instrumentov transparentnosti ne smejo

razumeti kot “tujka”, ampak kot sistem, ki vsem skupaj

omogoča lažje delo, večjo primerljivost, izmenjavo in-

formacij, kolegialno kritiko in na vsem tem temelječ dvig

kakovosti raziskovalnega dela.

Zaradi uvajanja in izpopolnjevanja elementov za zago-

tavljanje transparentnosti je ARRS seveda deležna tudi

nekaterih kritik. Pri tem je treba ločevati med konstruk-

tivno kritiko, katere namen je izboljševanje sistema, in

destruktivno kritiko, katere namen je zgolj nasprotovanje

kakršnim koli spremembam. Eden pogostih očitkov je

povečevanje poročevalskega dela, vendar smo prepričani,

da temu ni tako. Je pa res, da se z uvajanjem in uporabo

informacijske tehnologije izrazito menjavajo načini poro-

čevalskega dela. Spremenjeni kanali in forma poročanja

pa je dejstvo, s katerim bi se srečali v vsakem primeru.

Na podlagi novih načinov poročanja in informacijskih

tehnologij so mogoče različne operacije ocenjevanja, te-

melječe na bibliometričnih izhodiščih. Na prvi pogled se

lahko takšni postopki zdijo tehnicistični, vendar v svojem

bistvu ne odstopajo veliko od ustaljenih (tradicionalnih)

postopkov ocenjevanja. Za razliko od njih pa podatke

za oceno prinašajo na mnogo bolj urejen, pregleden in

predvidljiv način.

12

Poudariti pa moramo, da je tudi v tem

primeru treba najti oziroma iskati primerno ravnotežje

med kakovostnimi in količinskimi elementi evalvacijske-

ga postopka.

Transparentnost vsekakor povečuje izpostavljenost kri-

tiki. Na eni strani je kritike deležno znanstveno delo.

To v večini primerov prispeva k dragoceni izmenjavi

strokovnih mnenj in pripomore k poznavanju dela znan-

stvenikov, ki delajo na podobnih področjih. Na drugi

strani pa je zaradi transparentnosti pod drobnogledom

tudi delo ARRS. V trenutku, ko so namreč vsi postopki

in dokumenti predstavljeni in dostopni javnosti, se na-

mreč povečuje možnost kritike dela. Postavlja se namreč

vprašanje, kako npr. oblikovati ustrezno metodologijo za

ocenjevanje. Razumljivo je, da je popolno soglasje težko

doseči, še posebno, ker so finančni viri žal omejeni, ven-

dar je pomembno doseči, da se vsi sodelujoči strinjajo, da

je postopek pregleden in predvidljiv in da nekateri pred-

logi niso bili financirani zaradi neizpolnjevanja vnaprej

določenih ocenjevalnih pogojev. Glede na to, da velika

večina dela ARRS temelji na kompetitivnem pristopu, je

identifikacija sodelujočih s sistemom ključnega pomena.

Na ta način se namreč tudi v zgodnji fazi preprečujejo

morebitni konflikti.

ARRS se zaveda pomena učinkovite uporabe javnega de-

narja in glede na to, da smo prepričani, da je transparent-

nost v javnem sektorju lahko nadomestilo za motiv do-

bička, ki se pojavlja v zasebnem sektorju, je zagotavljanje

transparentnosti ena od ključnih prioritet institucije. Če

hočemo kot država dosegati zastavljene lizbonske cilje,

pri čemer je znanost ena ključnih komponent, moramo

konstantno skrbeti za dvigovanje kakovosti raziskovalne-

ga dela in transparentnost je po našem prepričanju eden

od instrumentov za dosego te kakovosti.

Opombe

1

Metafora črne skrinjice (angl.

black box

) je uporabljena za

ponazoritev procesa, v katerem notranji postopki niso dostopni

širši javnosti. Odločitve so sprejete v krogu peščice ljudi na

nepredvidljiv in večini neznan način. Opazovalci lahko vidijo

zgolj vstopne elemente in končni rezultat, na katerega nimajo

vpliva. Metafora je pogosto uporabljena za ponazarjanje procesa

oblikovanja odločitev v nedemokratičnih sistemih.

2

Več informacij o organizaciji je dostopnih na njihovi domači

spletni strani

http://www.transparency.org.

3

Na tej točki velja poudariti povezanost pomena dviga kakovosti

raziskovalnih rezultatov in njihove dostopnosti splošni javnosti in

končnim uporabnikom z uvedbo Lizbonske strategije. Ta osrednji

strateški dokument EU za vzpostavljanje na znanju temelječe

družbe, predpostavlja intenzivno povezovanje producentov znanja

in njegovih končnih uporabnikov.

4

Več o delovanju in pravni podlagi za delovanje ARRS na splet-

nem naslovu:

http://arrs.gov.si.

5

Organe agencije opredeljuje zakon o razvojni in raziskovalni deja-

vnosti, podrobneje pa njihovo sestavo in pristojnosti opredeljuje

statut ARRS.

6

Spletni naslov:

http://www.arrs.gov.si/sl/finan/letpor/Report/fin-

-por.aspx?Leto=2006&Vrsta=Pogo.

7

Spletni naslov:

http://arrs.gov.si.

8

Kot najpogostejše kritike „čistih” kakovostnih recenzentskih

postopkov se navajajo vplivi prijateljskih omrežij (angl.

old boys’

networks

), konzervativne ocene in „loterija izbire ocenjevalca”

(Langfeldt, 2000, 2; Langfeldt, 2004).

9

Pravilniki za posamezne instrumente so dostopni na spletnem

naslovu:

http://www.arrs.gov.si/sl/akti/.

10 Pravilnik o delovanju stalnih in občasnih strokovnih teles za pod-

ročje raziskovalne dejavnosti je dostopno na spletnem naslovu:

http://www.arrs.gov.si/sl/akti/prav-telesa-RD.asp.

11 Spletni naslov:

http://www.izum.si

.

12 Ko npr. govorimo o odličnosti znanstvenih objav ali bibliografije,

ocena le-te lahko temelji na osebni oceni recenzenta, ki biblio-

grafijo ovrednoti na podlagi lastnega znanja in poznavanja, lahko

pa je bibliografija klasificirana po vnaprej pripravljenih kriterijih,

ki jih sprejmejo reprezentativni predstavniki znanstvenih ved.