Background Image
Previous Page  26 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 26 / 136 Next Page
Page Background

144

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

V tem novem knjižničnem okolju zadovoljstva uporab-

nikov ne moremo več zanemarjati, čeprav še vedno ne

moremo trditi, da gre za najbolj pomembno merilo ugo-

tavljanja uspešnosti delovanja knjižnice. Zadovoljstvo

uporabnikov privlači veliko pozornosti, saj se osredotoča

na posameznika in ne na celotno institucijo. V vseh delih

o zadovoljstvu uporabnikov so bile poudarjene predvsem

težave z merjenjem, standardi pa sploh niso bili omenje-

ni. Rezultati ugotavljanja zadovoljstva prikazujejo samo

stanje v lastni knjižnici in vodstvu dajejo podatke o tem,

kar z vidika uporabnika v knjižnici dobro deluje in kaj ne.

Skoraj nemogoče je primerjati knjižnice na podlagi meril

lokalnih institucij, saj je preveč motečih dejavnikov, ki

onemogočajo primerjavo.

Kaj so torej največji izzivi? Kaj moramo storiti? Knjiž-

nice se morajo vsekakor odzvati na družbo, ki jih poziva

k odgovornosti in zagotavljanju kakovosti. Knjižnica

mora zagotoviti podporo poslanstva univerze, ki ji pri-

pada. Najti mora način za seznanjanje uporabnikov z

novimi tehnologijami, in jih naučiti, kako podatke najti,

do njih dostopati in jih tudi oceniti. Knjižnica mora najti

tudi način preverjanja, ali program z navodili za uporabo

deluje. Trenutno v ZDA potekajo številni projekti, ki se

ukvarjajo prav z evalvacijo takšnih programov. Eden teh

projektov se imenuje SAILS in je narejen tako, da naj bi

našel odgovor na vprašanje: Kako vemo, da so študenti

informacijsko pismeni? (Projekt SAILS, 2006) Projekt

je osnovan na dejstvu, da knjižničarstvo kot disciplina še

ni našla najboljše metode za ocenjevanje informacijskega

opismenjevanja, niti ne more dokazati, ali programi za

opismenjevanje sploh delujejo. Programi za informacij-

sko opismenjevanje so zelo pomemben del knjižničarske-

ga dela v ZDA, ki se ves čas razvija in ki so ga regionalne

agencije za akreditiranje že spoznale za pomembnega

pri oceni institucij. Izziv pa ostaja ravno to, kako meriti

uspešnost učnega procesa in kako najti dokaze za uspeš-

nost takšnih programov.

Knjižnice morajo imeti svoje osnovne vire, kot so zbirke,

osebje, prostori in proračun, da lahko podpirajo univerze

v odgovornosti za izobraževanje študentov. Še naprej

morajo podpirati mere za vložene vire, ki smo jih razvija-

li skozi leta. Podatki morajo biti primerljivi, zato je treba

točno definirati pojme, kot so število enot, število doda-

nih enot, trenutno naročene serijske publikacije, skupno

število osebja (knjižničarji in pomočniki) in skupni iz-

datki knjižnice. Ključnega pomena je delo Mednarodne

organizacije za standardizacijo in številnih različnih

državnih komisij po svetu. Prav tako si moramo še naprej

prizadevati za definiranje, merjenje in primerljivost po-

datkov o elektronskih virih informacij.

Pred nami je še veliko izzivov in nalog, ki so bile prav-

zaprav vedno prisotne. Knjižničarji se zelo trudijo, da bi

znotraj knjižničarske skupnosti dosegli soglasje o merilih

in nato uporabili podatke, ki bi bili standardizirani tako

po definiciji kot tudi po merah, ki jih uporabljajo, tako

da bi bile institucije med seboj primerljive in da bi lahko

oblasti obveščali in prepričevali o pomenu in centralnosti

knjižnice. Knjižničarji si sedaj prizadevajo, da bi vse to

dosegli. Vse delo, ki so ga načrtovali in izvedli na lokalni

ravni, se sedaj lahko s pomočjo tehnoloških dosežkov širi

po svetu. Povsod po svetu lahko opazujemo pobude za

večjo odgovornost v visokem šolstvu in večji poudarek na

odličnosti. Vsi knjižničarji nosijo skupno odgovornost in

razvijajo merila in definicije, ki bodo uporabne tudi izven

državnih meja. Čeprav še nismo našli vseh odgovorov,

postavljamo zelo dobra vprašanja, ki temeljijo na vpraša-

njih, ki si jih je že leta 1973 zastavil Robert Orr: “Kako

dobre so storitve?” in “Kaj dobrega nam prinašajo?”. Ta

vprašanja so namenjena knjižničarski stroki in ne more-

mo pričakovati, da bo odgovore našel kdo drug. Osebno

sem prepričana, da je naša stroka kos temu izzivu.

Reference

[1] ACRL Task Force on Academic Library Outcomes Assessment,

27 June 1998. Accessed

http://www.ala.org/acrl/outcome.html

(November 2, 2006).

[2] Astin, Alexander W., “Some Thoughts on the Proposal to Orga-

nize Accreditation Around Educational Effectiveness,” in Eight

Perspectives on How to Focus the Accreditation Process on

Educational Effectiveness. Oakland, CA, Western Association of

Schools and Colleges, Accrediting Commission for Senior Col-

leges and Universities, 1998: 7.

[3] Association of Research Libraries. Statistics, 2004. Accessed

http://www.arl.org/stats/arlstat/04pub/

(November 18, 2006).

[4] Clark, Burton R., ed. The Research Foundations of Graduate Edu-

cation: Germany, Britain, France, United States, Japan. Berkeley,

University of California Press, 1993.

[5] COUNTER (Counting Online Usage of Networked Electronic Re-

sources). Code of Practice. Accessed

http://www.projectcounter

.

org (November 18, 2006)

[6] Downs, Robert B. and John W. Heussman. “Standards for Univer-

sity Libraries,” College & Research Libraries, 31 (January 1970):

28–35.

[7] Gupta, O.P. Development of University Libraries in India After

Independence. New Delhi, Concept Pub. Co., 1992: 41.

[8] Humphreys, Kenneth W., “Standards in University Libraries,”

Libri, 20 (1970): 144–55.

[9] International Standards Organization. Information and Docu-

mentation – Internatioanl Library Statistics. ISO 2789: 2006.

Geneva, 2006.

[10] International Standards Organization. International Standards