Background Image
Previous Page  29 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 136 Next Page
Page Background

M

147

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

Takole smo nekaj let nazaj napovedali značilnosti študija

na univerzah 21. stoletja:

“…. predavanja izgubijo osrednjo vlogo in posebno težo,

ki se jim daje pri sistemizaciji ali prostorski ureditvi in

opremi, v primerjavi s seminarji in drugimi potencialno ak-

tivnejšimi metodami. Izboljšati je treba prostorske razmere,

opremljenost in pripomočke za študij in raziskovalno delo.

Pri tem je treba upoštevati zahteve sodobnega pedagoškega

procesa. Študentom je treba zagotoviti dostop do kakovost-

ne študijske literature, tudi tuje, učbenikov ipd. Zato naj

bi izboljšali pogoje za delo knjižnic in čitalnic za potrebe

študentov in osebja ter spodbujali zlasti učitelje za pisanje

(prevajanje) učbenikov, pripravo gradiva za študente in pri

tem izkoristiti sodobno informacijsko tehnologijo. /…/

Posebno velja vložiti trud, čas in sredstva v nastajanje vi-

sokokakovostnega učnega gradiva (vključno s študijskimi

vodniki in gradivom za samostojni študij in študij na dalja-

vo) ter v smotrno vključevanje sodobne informacijsko-ko-

munikacijske tehnologije. /…/ Izkoristiti je treba sodobno

informacijsko tehnologijo za vzpostavitev informacijskega

sistema, ki bo podpiral pedagoški/študijski proces. Ta

sistem naj bi podpiral obveščanje študentov, dostop do

študijske literature, tesnejši stik med učiteljem in študen-

tom, pa tudi analize tega procesa.” (Mihevc in Marentič

Požarnik, 2000)

Med kazalci kakovosti, ki sta jih pred sedmimi leti naštela

ameriška avtorja, jih je dobra polovica povezanih s knjiž-

nicami:

- možnost neposrednega komuniciranja med

študenti in učitelji

- pomoč učiteljev, mentorjev

- dostop do globalne informacijske mreže

- dostop do knjižničnih zbirk

- zmogljivost za iskanje po besedilih

- kakovost študijskega programa

- prožnost študijskega programa, prožnost

urnika

- učni sistemi, prilagojeni posamezniku

- podpora vseživljenjskemu učenju

- strokovnost učnega gradiva

- dostopnost iz študentskih sob, od doma

- število študentov, ki imajo osebni

računalnik

- dostopnost in zmogljivost sistemov za

simulacije

(Dolence in Noris, 1995)

Veljavni

evropski standardi kakovosti visokošolskih

institucij

, ki so jih sprejeli “bolonjski ministri” v Bergnu,

jasno poudarjajo pomen knjižnic, ki naj podpirajo študij

ter skrb za njihovo redno ocenjevanje in izboljševanje:

Razmere za {tudij in pomo~ {tudentom

Standard: Inštitucije zagotavljajo, da so razmere za študij,

ki podpirajo učenje študentov, ustrezne in primerne v

vseh programih.

Smernice: Poleg učiteljev podpira učenje študentov še

vrsta drugih sredstev (angl.

resources

). Razmere za študij

obsegajo fizično infrastrukturo, knjižnice in računalniško

opremo pa tudi podporo v obliki tutorjev, svetovalcev in

drugih, ki pomagajo študentom (angl.

advisers

). Razmere

za študij (angl.

learning resources

) in drugi mehanizmi

podpore (študentom) morajo biti:

• brez ovir (angl.

readiliy

) dostopne študentom;

• načrtovani morajo biti glede na njihove potrebe;

• zagotovljena mora biti odzivnost na mnenja in pri-

pombe (angl.

feedback

) tistih, ki so jim te službe

(angl.

services

) namenjene.

• Institucije morajo redno spremljati, ocenjevati in iz-

boljševati učinkovitost podpornih služb, ki so na vo-

ljo njihovim študentom.

(Standards, ENQA, 2005)

Stalno spremljanje in ocenjevanje stanja je potrebno

zaradi sprememb v okolju in znotraj institucij. Univerze

se morajo spreminjati, skupaj z njimi pa tudi knjižnice.

Spreminja se sestava študentov, posodablja se način štu-

dija pedagoškega in tudi raziskovalnega dela ter upravlja-

nja. Uveljavljajo se npr. novi načini prenašanja, urejanja,

hranjenja informacij in pomoči uporabnikom, študentom,

učiteljem, raziskovalcem in drugim. V zadnjih letih se

v večini evropskih univerz vzpostavljajo mehanizmi za

ocenjevanje in izboljševanje kakovosti.

V

skrbi za izboljševanje kakovosti

pedagoškega, razisko-

valnega in drugega dela na članicah Univerze v Ljubljani

(UL) smo v zadnjih letih uvedli bolj sistematično analizi-

ranje in poročanje o stanju in o možnostih za izboljšave.

Na članicah UL so bile leta 2000 ustanovljene komisije za

kakovost. Vsako leto pripravijo samoevalvacijska poročila,

ki jih nato univerzitetna komisija za kakovost strne v skup-

no poročilo Univerze. (gl.

www.uni-lj.si/kakovost

). Pri tem

se ravnamo po “evropskih” priporočilih in standardih (npr.

PHARE, ENQA, gl. Standards, 2006).

Med glavne vidike kakovosti je UL vključila knjižnice in

študijsko literaturo. Med kazalce je vključila tudi nasled-

nja vprašanja:

• Ali ima knjižnica čitalnico oziroma samostojen pros-

tor za študij literature?

• Ali spremljate zadovoljstvo študentov in učiteljev,

sodelavcev ter raziskovalcev z vašo knjižnico?

• Ali menite, da imate učinkovito informacijsko