Background Image
Previous Page  66 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 66 / 136 Next Page
Page Background

184

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

UVOD

Pod vplivom zelo močnih socialnih in tehnoloških spre-

memb v zadnjem desetletju prejšnjega stoletja so tradici-

onalni sistemi izobraževanja na vseh stopnjah – od pred-

šolske vzgoje do visokošolskega izobraževanja –

soočeni z novimi potrebami, zahtevami in izzivi okolja,

v katerem delujejo. Spreminjajo se in reorganizirajo z

namenom, da bi ustvarili čim bolj kakovosten in izobra-

žen kadrovski potencial, katerega osnovne karakteristike

so vseživljenjsko učenje za doseganje novega znanja in

sposobnosti ter prilagajanje nenehnim spremembam. Na

področju visokošolskega izobraževanja se kot odgovor

na nove interese in pričakovanja družbe dogajajo številne

in bistvene spremembe – število študentov in zaposlenih

se povečuje, pojavljajo se nove (netradicionalne) vrste

študentov, uvajajo se nove oblike in metode dela, novi

izobraževalni programi in izobrazbeni profili, vpeljujejo

se nove tehnologije, integracijski procesi so vse izrazitejši

(predvsem na kmetijskem in političnem področju), globa-

lizacije znanja in znanosti se širi, potrebno je timsko delo

in tesno znanstveno sodelovanje oziroma usklajevanje

visokošolskih sistemov in študijskih programov na različ-

nih področjih in različnih nivojih delovanja.

Kot rezultat teh in drugih izzivov in sprememb se je v

Evropi s podpisom dokumenta Magna Charta Universi-

tatum v Bologni leta 1988 tudi dejansko začela pobuda

za razširitev sodelovanja med univerzami in usklajevanje

evropskih nacionalnih sistemov visokošolskega izobraže-

vanja na temelju skupnih vrednosti in principov. V letu

1999, ko je 29 ministrov evropskih držav podpisalo bo-

lonjsko deklaracijo, pa se je dejansko začel t. i. bolonjski

proces oziroma izgradnja skupnega evropskega prostora

visokošolskega izobraževanja. Bistvo bolonjskega proce-

sa je večja kakovost in izenačenost študijskih programov,

ekvivalentnost učnih programov in akademskih stopenj

(diplom), večja mobilnost članov akademske skupnosti

in državljanov na enotnem evropskem trgu dela in tesna

povezanost izobraževanja in znanosti z zahtevami gospo-

darstva in družbe.

S podpisom bolonjske deklaracije v Berlinu septem-

bra 2003 se je temu procesu pridružila tudi Črna gora.

S sprejetjem Zakona o visokošolskem izobraževanju,

2

Statuta Univerze Črne gore

3

in vrste drugih dokumentov

in predpisov je bil ustvarjen normativni okvir za defi-

niranje nove strukture visokošolskega izobraževalnega

sistema in nove organizacijske strukture Univerze Črne

gore, kot enkratnega organizacijskega, pravnega in izob-

raževalnega subjekta, za preoblikovanje študijskih pro-

gramov ter nov način vrednotenja in ocenjevanja dela v

skladu z evropskimi merili in standardi. S šolskim letom

2004/2005 so se predavanja na črnogorski univerzi za-

čela odvijati v duhu temeljnih principov in priporočil

bolonjske deklaracije, s čimer se je nacionalni sistem

Črne gore tudi dejansko vključil v ustvarjanje enotnega

evropskega prostora visokega šolstva.

Rezultati sprememb so na Univerzi Črne gore že vidni,

pozitivni učinki in usmeritve pa so: povečanje števila

študentov in zaposlenih, nastajanje novih fakultet in štu-

dijskih programov, še posebej na področjih uporabnih in

poslovnih znanosti kot tudi povečanje mobilnosti članov

akademske skupnosti. Poleg tega se je povečala tudi pre-

hodnost in učinkovitost študija, kar je, seveda, zelo po-

membna kakovost reformirane Univerze.

VISOKO[OLSKE KNJIŽNICE –

SPREMEMBE

V svetu sta se zmeraj cenila in izpostavljala položaj in

vloga visokošolskih knjižnic, tako da sta se pogosto po

odnosu do knjižnice ocenjevala značaj in učinkovitost

same univerze. Osnovna vloga knjižnic je podpirati

znanstveno-izobraževalno in znanstvenoraziskovalno

delo akademske skupnosti, zato so s svojo organizacijo,

načinom dela in razvojem v Evropi in Ameriki običaj-

no spremljale organizacijski model in razvoj matičnih

visokošolskih institucij in univerz. Knjižnične službe in

storitve v sestavi visokega izobraževanja so se spremenile

toliko, kolikor so se menjali številni dejavniki v okolju, v

katerem so neposredno delovale, oziroma toliko, kolikor

so se razvijale in spreminjale njihove matične ustanove in

univerze.

O njihovi tradicionalni vlogi nabave, organiziranja, posre-

dovanja in shranjevanja zapisanega znanja in informacij

ter o razvoju in izpopolnjevanju služb in storitev v skladu

s potrebami znanstvenoraziskovalne skupnosti in družbe-

no-tehnoloških sprememb se lahko govori vse do osem-

desetih let prejšnjega stoletja, ko se začnejo v pogojih

vse hitrejših, pogosto tudi radikalnih sprememb bistveno

spreminjati v vseh vidikih delovanja, kar je danes, med

drugim, njihova najbolj prepoznavna značilnost. Soočene

s hiperprodukcijo in novimi oblikami znanja (elektronsko

založništvo, odprti arhivi itd.), z organizacijo, selekcijo in

novimi možnostmi sodobnih informacijskih tehnologij z

ene strani, z novimi metodami izobraževanja (učenje na

daljavo, samostojno in vseživljenjsko učenje, ustvarjalno

učenje) in vedno bolj raznovrstnimi in zahtevnimi vrstami

uporabnikov (starejši, tujci, telesno prizadeti itd.) z druge

strani, knjižnice menjajo svojo dosedanjo vlogo, oblike,

metode in cilje svojega delovanja. Aktivneje se vključuje-

jo v sam znanstvenoraziskovalni proces in proces učenja,

poučevanja in raziskovanja. S prevzemanjem nove vloge

ter s ponudbo novih proizvodov in storitev (pomoč pri

učenju in raziskovanju, informacijsko opismenjevanje,

organizacija, vrednotenje in selekcija virov informacij,