Background Image
Previous Page  38 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 38 / 136 Next Page
Page Background

156

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

obliki, za ocenjevanje rezultatov znanosti na univerzah in

inštitutih, ki se ukvarjajo s temeljno znanostjo, posebno

razširjena na Finskem (Adam, 2002; Weingart, 2005). Po

navedbah Davida Adama, ki se sklicuje na izjave Karija

Raivioja, nekdanjega rektorja Univerze v Helsinkih, je

Finska edina država, v kateri je bil faktor vpliva znan-

stvene revije uzakonjen. Raivio je med drugim naredil

izračun, po katerem naj bi v letu 2000 vsak posamezni

članek finskega avtorja, ki je bil objavljen v znanstveni

reviji s faktorjem vpliva večjim od 2, pripomogel, da je

vsaka znanstvena institucija, katere član je avtor objave,

financirana z dodatnimi 7.000 dolarji iz državnega prora-

čuna (Adam, 2002, 727).

Finska je primer države, v kateri se ne ozirajo na veli-

kost znanstvene skupnosti kot morebitnega omejujočega

dejavnika pri uporabi podatkov za namene ocenjevanja

kakovosti v znanosti, ki jih producira korporacija Thom-

son (število citatov, razvrstitev revij s faktorjem vpliva

itd.). V zvezi s tem so zanimivi nekateri podatki, ki jih v

eni novejših bibliometričnih analiz navaja Nancy K. Ba-

yers. Po tej njeni analizi iz leta 2005 so države EU, vzete

skupaj, prehitele ZDA, kar zadeva število člankov, indek-

siranih v Web of Science. Od 3,6 milijona člankov, ki so

bili indeksirani v obdobju 2000–2005, jih je 37 odstotkov

pripadlo državam EU in 34 odstotkov ZDA. Na tretjem

mestu je Japonska z 9,6 odstotka. Glede na posamezne

države članice EU se je v letu 2005 na vrhu seznama z

največ indeksiranimi članki v Web of Science znašlo ve-

liko majhnih oziroma srednje velikih držav. Velika Bri-

tanija z 8,8 odstotka, Nemčija s 6,3 odstotka, Francija s

4,2 odstotka, Italija s 3 odstotki in Španija s 2,6 odstotka,

sledijo Švedska (1,9 odstotka), Švica (1,4 odstotka) itd.

(Bayers, 2005, 155)

Po mnenju številnih teoretikov znanosti smo v zadnjem

poldrugem desetletju priča radikalnim spremembam v

družbenih načinih produkcije znanstvenega vedenja. Te

spremembe gredo zlasti v smeri večjega povezovanja

še nedavno precej zaprtega sistema znanosti z njegovim

družbeno-ekonomskim okoljem. Ta odprtost navzven

povratno vpliva na notranje razvojne zakonitosti znanosti.

Tudi glede na svoj disciplinarni in siceršnji teoretski pedi-

gre posamezni avtorji spremembe v družbeni in epistemo-

loški strukturi znanosti opisujejo z različnimi oznakami:

eni govorijo o prehodu iz klasičnega načina produkcije

znanstvenega vedenja (Mode 1) v nov način produkcije

znanstvenega vedenja (Mode 2) (gl. Nowotny, Scott in

Gibbons, 2001), drugi spet govorijo o pojavu trojne spi-

rale, kjer prihaja do vzpostavitve močnih posredniških

struktur med tremi družbenimi podsistemi (znanostjo,

ekonomijo, politiko) (Etzkowitz, Leydesdorff, 2001). Po-

nekod se je uveljavila tudi oznaka “postakademska zna-

nost” (Ziman, 2000). Ne glede na različno poimenovanje

teh znanstvenih sprememb, ki smo jim priča na začetku

21. stoletja, je zanje značilna predvsem vedno večja

usmerjenost v t. i. kontekst aplikacije znanstvenega vede-

nja (kontekst aplikacije je več kot samo enostaven proces

komercializacije rezultatov znanstvenega raziskovanja),

naraščajoča transdisciplinarnost znanstvenega vedenja

(ne samo interdisciplinarnost), nastop novih (heterarhič-

nih) oblik organiziranosti znanosti, ki presegajo klasične

hierarhične odnose v sistemu znanosti, ter, nenazadnje,

zahteva po večji družbeni odgovornosti znanstvenikov za

rezultate svojega znanstvenega dela.

V povezavi s predhodnimi spremembami naj bi se do-

gajal še en ključni premik. Šlo naj bi za spremembo v

postopkih znanstvene evalvacije. Po mnenju nekaterih

analitikov to spremembo lepo označuje prehod od “kon-

trole kakovosti” (angl.

quality control

) k “

nadzorovanju

kakovosti

” (angl.

quality monitoring

) (Hemlin, 2006,

181). Pod temi sicer precej ohlapnimi oznakami naj bi se

nezadržno dogajale spremembe, ki so vezane na:

1. večjo vlogo zunanjih družbenih akterjev v postopkih

znanstvenega ocenjevanja;

2

2. na ocenjevanja, ki se izvajajo na višjem nivoju “agre-

giranosti” (premik od ocenjevanja posameznih raz-

iskovalcev k ocenjevanju večjih projektnih skupin

raziskovalcev in znanstvenih institucij, vključno z

ocenjevanjem raziskovalnih omrežij);

3. na ocenjevanja v vseh fazah znanstvenega raziskova-

nja, ne samo v fazi, ko so rezultati znanstvenega dela

že doseženi;

4. na ocenjevanja, ki vključujejo širši krog ekspertov kot

samo tiste eksperte, ki delujejo v ožjem disciplinar-

nem okviru.

Širitev “baze” ekspertov z vidika preseganja ozkih disci-

plinarnih meja ne škoduje nadaljnjemu razvoju znanosti,

še posebej zato ne, ker je vloga ekspertnih ocen velika v

“ex ante” in ne v “ex post” fazah vrednotenja znanosti.

Razen tega se tudi na področju naravoslovnih in tehničnih

znanosti monoparadigmatski model razvoja znanosti umi-

ka multiparadigmatskemu razvojnemu modelu. Ta zadnji

izhaja iz predpostavke o obstoju množice lokalnih, med

seboj tekmujočih in hitro spreminjajočih se paradigem,

tako da ni več mogoče izhajati iz sistemov ocenjevanja

znanosti, ki so ukrojeni po vzoru klasičnih znanstvenih

disciplin.

V različnih delih Evrope so v zadnjem času zrasli šte-

vilni centri odličnosti v znanosti. Za te centre odličnosti

je značilno, da se njihov celotni akademski raziskovalni

potencial usmerja v reševanje praktičnih problemov.

Ti centri odličnosti v znanosti se ocenjujejo na temelju

kriterijev kakovosti in družbene relevantnosti. Tradi-

cionalna delitev na temeljno in uporabno znanost, iz

katere navsezadnje izhaja celo OECD-jeva klasifikacija