Background Image
Previous Page  37 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 37 / 136 Next Page
Page Background

M

155

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

za uporabo kvantitativnih kazalcev merjenja znanstvene

kakovosti je prihajala iz dveh strani. Na tako imenovani

uporabniški strani so zahtevo po “objektivnih podatkih”

začele forsirati nacionalne raziskovalno-razvojne poli-

tike. To se je seveda zgodilo najprej v državah z razvitimi

znanstvenimi sistemi (Van Raan, 1988; Weingart, 2001).

Ključni akterji raziskovalno-razvojne politike so začeli

postavljati ostrejše zahteve po uporabnosti in večji druž-

beni odgovornosti. Ko se je državni proračun za znanost

povečeval s 5-odstotne letne stopnje rasti na 10-odstotno,

politika ni izražala večjih pomislekov do takrat prevladu-

jočih kvalitativnih ekspertnih ocen. Nadzor znanstvene

kakovosti je bil predvsem stvar zaupanja: v znanstveno

kompetenco, v motivacijo raziskovalcev, da skrbijo za

kakovost svojih rezultatov, v institucije akademske zna-

nosti, ki so v okviru svoje tradicije vzpostavile celo vrsto

implicitnih in eksplicitnih nadzornih mehanizmov kako-

vosti raziskovalnih rezultatov. Zadeve v znanstveno in

tehnološko razvitih državah so se začele spreminjati, ko

je začela javna politika postavljati znanosti večje zahteve.

Spodbude za večjo rabo kvantitativnih kazalcev znanosti

so prihajale tudi od same bibliometrične stroke. Ko go-

vorimo o razvoju in uporabi kvantitativnih kazalcev zna-

nosti v drugi polovici 20. stoletja, moramo poudariti, da

se je njihova uporaba najprej začela v akademskih krogih

znanosti. Scientometrija kot posebna znanstvena disci-

plina se je najprej razvila pod okriljem sociologije zna-

nosti. Njene kvantitativne analize so šele kasneje postale

priročno sredstvo nacionalnih raziskovalnih in razvojnih

politik. Lep primer uporabe kvantitativnih podatkov za

sociološko analizo razvoja znanosti v tistem času je še

danes znana Priceova logistična krivulja rasti znanosti

(Price, 1963 in1975). Osnovna ideja Priceovega statistič-

nega modela rasti znanosti je bila naslednja: statistično

preučevanje znanstvenih publikacij, znanstvenih kadrov,

sredstev za znanost in še nekaterih drugih kazalcev nas

vodi k sklepu, da je moderna znanost od svojega nastanka

naprej (sredina 17. stoletja) približno tristo let naraščala

eksponentno. V drugi polovici dvajsetega stoletja naj bi

prišlo do linearne, torej bolj umerjene rasti znanosti in

– kar je v Priceovem statističnem modelu rasti znanosti za

večino teoretikov znanosti najbolj sporno – tej rasti naj bi

se obetalo, da doseže stanje nasičenosti. Priceova ocena

dolgoročne krivulje kvantitativne rasti znanosti je ostala

do danes predmet kontroverznih ocen in razprav.

Končno ne smemo pozabiti še na en dejavnik v sedem-

desetih letih prejšnjega stoletja, ki je spodbujal večjo

uporabo kvantitativnega merjenja znanosti. Vedno bolj

intenzivni procesi diferenciacije in specializacije v zna-

nosti ob hkratno vedno večji tekmovalnosti za pridobitev

znanstvenega ugleda so v nekaterih primerih privedli tudi

do negativnih pojavov. V znanstvenih in tudi zunajznan-

stvenih krogih so začeli v večji meri opozarjati na golju-

fije in prevare v znanosti. To je bil čas, ko se je v javnosti

nasploh povečal dvom v objektivnost in nevtralnost kvali-

tativnih kolegialnih ocen v znanosti. Naraščajočo tekmo-

valnost na področju znanosti, ki sama po sebi seveda ni

sporna, najbolje označuje krilatica “publiciraj ali pogini”

(angl.

publish or perish

).

V celoti gledano se je ravno v sedemdesetih letih prejš-

njega stoletja pojavil pretirani optimizem v moč kvan-

titativnega merjenja znanosti, tako med strokovnjaki

na področju bibliometrije kot tudi med glavnimi akterji

raziskovalno-razvojne politike. Derek de Solla Price je v

tistem času celo izražal prepričanje, da bodo kvantitativna

merjenja lahko zelo kmalu v nadomestila kvalitativne

ekspertne ocene v znanosti. To se seveda ni nikoli zgodi-

lo. Je pa res, kot ugotavlja nemški teoretik znanosti Peter

Weingart, da je redkokateri instrument znanstvene poli-

tike imel toliko povratnih učinkov na posamezne zakoni-

tosti delovanja znanstvenih skupnosti kot ravno uporaba

kvantitativnih merjenj kakovosti v znanosti (Weingart,

2005).

STANJE NA PODRO^JU KVANTITATIV-

NEGA IN KVALITATIVNEGA OCENJE-

VANJA V ZNANOSTI DANES IN IZZIVI

ZA PRIHODNOST

Kljub nekaterim optimističnim pričakovanjem glede rabe

kvantitativnih znanstvenih kazalcev za namene znanstve-

ne politike, ki naj bi odpravili vse druge oblike ocenje-

vanja, kvalitativne ekspertne ocene za namene razisko-

valno-razvojne politike še zdaleč niso izgubile veljave.

Nasprotno, uveljavilo se je prepričanje, da je za merjenje

kakovosti v znanosti treba uporabljati kombinirani pri-

stop. Kombinacija ekspertnih kvalitativnih in bibliome-

tričnih kvantitativnih postopkov ocenjevanja je še vedno

najbolj primerna. Tej poti sledi tudi veljavni evalvacijski

sistem znanosti, ki ga je vzpostavila ARRS.

Če pogledamo situacijo danes v nekaterih znanstveno in

tehnološko najbolj razvitih državah, potem bomo glede

vprašanja večje ali manjše rabe kvantitativnega ocenje-

vanja v znanosti naleteli na velike razlike. Ne sledijo vse

nacionalne raziskovalno-razvojne politike enakim mode-

lom ocenjevanja. Pogosto se razlike pojavljajo že znotraj

posameznih držav. Na primer, večina vladnih agencij v

ZDA, ki financirajo znanost, v postopkih ex ante ali ex

post ocenjevanja znanstvene uspešnosti raziskovalcev in

raziskovalnih skupin še vedno ne uporablja zelo na široko

bibliometričnih kazalcev znanosti (Roessner, 2002). To

velja še posebej, če primerjamo situacijo v ZDA s situa-

cijo v Evropi (Hicks idr., 2004). Tudi v državah EU smo

priča različnim pristopom k ocenjevanju rezultatov znan-

stvenega raziskovanja. Po ocenah različnih strokovnjakov

je uporaba bibliometrije, in to v njeni najbolj ekstremni