Background Image
Previous Page  36 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 36 / 136 Next Page
Page Background

154

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

stvenega delovanja znanstvenikov. Ti tvorijo več vzročno

povezanih verig, ki vplivajo na oblikovanje kazalnikov

znanstvene kakovosti. Na primer, eno verigo sestavljajo

povezave med cilji raziskovalno-razvojne politike in po-

stopki ocenjevanja. Druga tipična veriga se nanaša na

povezanost med spremembo kriterijev ocenjevanja in

raziskovalno dejavnostjo znanstvenikov. Znanstveniki si

v okviru svoje raziskovalne dejavnosti vedno prizadeva-

jo, da bi se prilagodili obstoječim kriterijem ocenjevanja

kakovosti znanstvenega dela. Končno ne smemo pozabiti

tudi na tiste dejavnike, ki so zunaj domene znanosti in ki

v zadnjem času posebno močno opredeljujejo naravo po-

stopkov ocenjevanja v sistemu znanosti.

V zvezi z vprašanjem konteksta kazalnikov znanstvene

kakovosti je treba izpostaviti še eno vrsto povezave, ki se

zdi včasih zunanjim opazovalcem zakrita, ker na analitič-

ni ravni vse prevečkrat ločujejo obe ravni. Gre za to, da

se neredko želi prikazovati kvantitativne kazalce znanosti

kot odslikavo znanstvene dejavnosti, kot povsem neod-

visne od subjektivnih presoj in odločitev znanstvenikov.

Takšne predstave so napačne. Namreč, vsi podatki, iz

katerih izhaja bibliometrija, so na takšen ali drugačen

način “poddeterminirani” s kvalitativnimi (subjektivnimi)

sodbami znanstvenikov. Kvantitativni kazalci ne morejo

uiti svoji kontekstualni pogojenosti. Podobno kot govori-

mo v hermenevtiki o nujni medsebojni povezanosti med

delom in celoto, obstaja tudi v tem primeru neka nujna

soodvisnost: ni kvantitativnih meril brez kvalitativnih

sodb in obratno: kvalitativne sodbe se ravno tako opirajo

na kvantitativne parametre.

Vzemimo preprost, a hkrati najbolj očiten primer: na

znanstveno publicistiko (objave, citiranost) posredno ali

neposredno vplivajo kvalitativne ekspertne ocene. Za

objavljeni članek v ugledni znanstveni reviji samoumev-

no predpostavljamo, da je šel skozi natančno recenzijsko

sito. Posredno je torej tako objava članka v ugledni znan-

stveni reviji kot tudi njegova morebitna kasnejša citira-

nost vedno odvisna od predhodne kvalitativne ekspertne

ocene oziroma recenzentskih postopkov. Velja seveda

tudi obratno: kvalitativne (subjektivne) ekspertne ocene

se ravno tako opirajo na različne postopke kvantifikacije.

Pomislimo samo na postopek rangiranja, ki mu morajo

slediti eksperti oziroma recenzenti, ko za nacionalne raz-

iskovalne agencije ocenjujejo predloge raziskovalnih

projektov.

Kvantitativni kazalci torej niso nastali in se razvili ne-

odvisno od kvalitativnih ekspertnih sodb. Res pa je, kar

bomo skušali pokazati v nadaljevanju, da je na temelju

kritike kvalitativnih ekspertnih ocen nastal močan zagon

za nastanek kvantitativnega merjenja znanosti.

KDAJ IN ZAKAJ SE JE V RAZVITIH

ZNANSTVENIH OKOLJIH NAJPREJ

POJAVILA ZAHTEVA PO KVANTITA-

TIVNEM VREDNOTENJU ZNANOSTI

Kvalitativne ekspertne ocene oziroma – če uporabimo v

strokovni terminologiji bolj razširjen izraz – kolegialne

ocene (angl.

peer review

) so še vedno najbolj pogosta

oblika ocenjevanja znanstvenih dosežkov v skupnosti

znanstvenikov. Znanost je vedno temeljila na komunika-

ciji med t. i. profesionalnimi kolegi. Sociologi znanosti

so takšen tip komunikacije označevali na različne načine.

Robert Merton ga je imenoval prestižna hierarhija (angl.

prestige hierarchy

) (Merton, 1973, 36), Diana Crane ne-

vidno omrežje (angl.

invisible colleges

) (Crane, 1969,

5). Takšen tip komunikacije in z njim povezani postopki

znanstvenega ocenjevanja imajo daljšo zgodovinsko tra-

dicijo, saj so raznovrstni mehanizmi kolegialne kontrole

v znanosti nastali že s pojavom moderne znanosti konec

sedemnajstega stoletja, torej takrat, ko začnejo delovati

prve akademije znanosti (Royal Society v Angliji, Acade-

mie des Sciences v Franciji), čeprav v tistem času še ne

moremo govoriti o zelo formaliziranih tipih znanstvenih

komunikacij (na primer o široki razvejanosti znanstve-

nih revij itd.). Z vidika napredka znanosti kot delnega

družbenega sistema, ki je v naraščajočih procesih funk-

cionalne družbene diferenciacije sledil lastnim pravilom

delovanja, je bila vzpostavitev in kontinuirano delovanje

mehanizma profesionalne kolegialne kontrole v znanosti

izredno pomembna.

1. Omenjeni mehanizem je omogočal znanstvenikom

dostop do raziskav oziroma objav, s tem pa – v sferi

akademske znanosti – pridobivanje znanstvenih na-

grad in znanstvenega ugleda. Sistem nagrajevanja in

pridobivanja znanstvenega ugleda je eden glavnih

motivacijskih dejavnikov delovanja družbenega siste-

ma znanosti skozi ves njegov zgodovinski razvoj.

2. Z vidika širše družbene vloge znanosti je sistem

kolegialnega ocenjevanja in kontrole kakovosti v

znanosti vedno bil sinonim za avtonomijo in svobodo

znanstvenega raziskovanja. S to predstavo je močno

povezana predpostavka, da profesionalne vrednote, ki

jih člani znanstvene skupnosti usvojijo, usmerja nji-

hovo obnašanje v različnih vlogah znotraj znanstvene

skupnosti. Specifični profesionalni etos znanosti, ki

ga po ameriškem sociologu znanosti Robertu Mertonu

utemeljujejo vrednote univerzalnosti,

javnosti

, orga-

niziranega skepticizma, nepristranosti, skromnosti

in originalnosti, vplivajo na objektivnost kolegialnih

ocen v znanosti.

1

Kvantitativna merjenja kakovosti v znanosti so rezultat

novejših znanstvenih dogajanj. Pravi pomen začnejo pri-

dobivati šele v sedemdesetih letih 20. stoletja. Spodbuda