OZ 2008/4

226 ORGANIZACIJA ZNANJA 2008, LETN. 13, ZV. 4 Pri delu s programom Document Atlas so spoznali vpliv “prečiščenosti” besedil na rezultate analiz. Pred vsebin- sko analizo je treba iz dokumentov izločiti označevalne in oblikovne elemente, sicer le-ti preveč vplivajo na rezultate. Pri rezultatih programa Pajek jih je presenetilo veliko število obstoječih povezav med stranmi Wikipedie. Izbranih 19 strani je neposredno povezanih s kar 1758 drugimi stranmi. Matjaž Gams iz Instituta “Jožef Stefan” je na začetku predavanja z naslovom Ali smo stroji z empatijo? pred- stavil pogled Roodneyja Brooksa na razvoj umetne in- teligence. Čeprav gre za verzijo trde umetne inteligence, ki je znana že desetletja in je zadnje čase v nemilosti, je zanimivo pogledati novejšo in bolje podprto argumentaci- jo. Ni namreč nobene zapreke za čustva ali empatijo tudi pri strojih, čim dosežejo neko inteligenco. Ljudje pa se že sedaj empatično navezujemo na programe, računalnike, robote in stroje. Brooksovi argumenti so naslednji: Vsi ljudje in sploh vsa živa bitja smo roboti. Sestavlja nas na milijarde biomole- kul, ki delujejo po naravnih zakonih in sestavljajo kom- pleksna bitja. Te molekule so med seboj v interakciji po zakonih narave, čeprav nam ne v celoti znanih, in njihovo skupno delovanje opazimo kot zavest, inteligenco ali čustva. Ne vidi razloga, zakaj ne bi delovanja živih bitij ponovili na takem ali drugačnem stroju. Predstavil je primer prvega širšega prodora fizičnih stro- jev – robotov, hišnega robota Roomba, ki so ga prodali že v milijonih izvodov. S stališča znanosti so pomembni novi algoritmi umetne inteligence, ki so razviti na MIT- ju v okviru raziskav robotskih žuželk. Pred desetletji so se robotski sesalniki pomikali bolj ali manj naključno ali pa so si sobo zapomnili in jo posesali črto za črto. Robot Roomb se na prvi pogled obnaša bolj kot slepa žuželka. V drugem in zadnjem delu je predstavil empatijo in stro- je. Po njegovem mnenju se bo empatičnost povečala, ko bodo računalniki in roboti postajali bolj in bolj inteligent- ni. Roboti so se sposobni premikati, učiti in prilagajati vsakemu uporabniku posebej, do pravih čustvenih odno- sov pa verjetno manjkajo še desetletja. Sekcija Empatija v spletnem u~nem okolju Vanda Rebolj je predstavila referat Empatija v spletnem učnem okolju , v katerem je predstavila nekatere praktične izkušnje pri uvajanju empatije v spletnem učnem okolju. Raziskave kažejo, da k učinkovitosti učenja veliko pripo- more informacijska tehnologija. Pogoj za ustrezne rezul- tate pa je usmerjenost k učencu in upoštevanje njegovih značilnosti ter predvidevanje njegovih reakcij. Empatija je povezana s čustvi, ki jih različno opredeljujemo in na katere lahko vplivamo na različne načine. Pozitivne emocije podpirajo kognitivne procese. Udeležba čustev in empatije je pri učenju na spletu nuja. Pot do empatičnega okolja predvideva naslednje faze: 1. zbiranje informacij o uporabnikih, 2. izdelava podobe, 3. iskanje rešitev, 4. razvoj prototipa, 5. uporaba in evalvacija. KONFERENCA INTELIGENTNI SISTEMI Inteligentni sistemi postajajo del naše vsakdanjosti in imajo pomembne prednosti pri reševanju zahtevnih prak- tičnih problemov. Na konferenci so posebej izstopali pri- stopi, ki temeljijo na izdelavi različnih modelov, analov podatkov in uporabi različnih algoritmov preiskovanja. Predstavljene so bile konkretne aplikacije na področjih, kot so elektronsko komuniciranje, vodenje projektov, izobraževanje, medicina in računalniške igre. Robert Blatnik iz Instituta “Jožef Stefan” je predstavil Inteligentni vodnik po TV programih . V predstavitvi je podal pregled stanja na področju razvoja inteligentnih vodnikov po TV vsebinah s predstavljenimi metodami za zajem, opis in filtriranje podatkov, profiliranje gledalcev in poosebljanje priporočil za ogled televizijskih oddaj. Jana Krivec iz Instituta “Jožef Stefan” je predstavila Računalniški sistem za avtomatski dialog . V prispevku je predstavila obstoječe sisteme za avtomatsko odgovar- janje – AVO, virtualnega informatorja, ki so ga razvili, mehanizme delovanja, ki so v ozadju in ideje za razvoj sistemov v prihodnosti. Predavatelji, večinoma iz Instituta “Jožef Stefan”, so predstavili še nekaj zanimivih referatov o varnosti in me- dicini (npr. Prepoznavanje nenavadnih vstopov v objekt , Falls detection and activity recognition , Prepoznavanje položaja telesa s strojnim učenjem in Strojno učenje pri načrtovanju algoritmov za razpoznavanje tipov gibanja ). KONFERENCA VZGOJA IN IZOBRAŽEVANJE V INFORMACIJSKI DRUŽBI Darko Korošec iz srednje šole v Slovenski Bistrici je v svojem referatu Do dodatnih znanj z izobraževalnimi portali poudaril pomen spletnih izobraževalnih portalov za sodoben način izobraževanja na daljavo. Zelo primerni so za izobraževanje mladih, ki odraščajo ob računalniku in svetovnem spletu. S pomočjo portalov lahko mladi

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAxMzI5