OZ 2010/3

102 ORGANIZACIJA ZNANJA 2010, LETN. 15, ZV. 3 Orodja za sodelovanje • Spletno soustvarjanje (angl. wiki ): Wikipedia , Wiki- media, PBworks, Wikia itd. Wiki pomeni v havajskem jeziku hitro . Wikiji omogočajo spletnim uporabnikom skupno urejanje in ustvarjanje dokumentov preko skupnega spletnega vmesnika. • Družbeno označevanje (angl. social bookmarking/ tagging ): Delicious, Diigo itd. Družbeno označevanje omogoča uporabnikom označevanje vsebin, ki jih delijo z drugimi uporabniki svetovnega spleta. Objavljene vsebine (besedila, fotografije, video posnetki, spletne povezave …) je mogoče enostavno opremiti s ključnimi besedami (z metapodatki), zaradi česar postane deljenje in iskanje spletnih vsebin enostavnejše in učinkovitejše. Orodja za delitev vsebin oziroma skupno rabo vsebin • Skupna raba video zapisov (angl. videos sharing ): YouTube, Vimeo, Metacafe, Openfilm, Blip.tv itd. • Skupna raba fotografij (angl. picture sharing ): Flickr, Photobucket, Picasa, Zooomr, Smugmug itd. • Skupna raba hiperpovezav (angl. links sharing ): Digg, del.icio.us , StumbleUpon itd. • Skupna raba glasbenih zapisov (angl. music sharing ): Last.fm , MySpace Music, ReverbNation. com, ShareTheMusic itd. • Skupna raba predstavitev (angl. presentation sharing ): scribd, SlideShare itd. Orodja za družbeno mreženje • Socialna omrežja (angl. social networking ): Face- book, MySpace, LinkedIn, Hi5, Ning itd. Težko je podati vsesplošno definicijo socialnih omrežij, še posebej ob njihovem hitrem in neprestanem razvoju in spremembah, ki jih prinašajo. Lažje je našteti lastnosti, po katerih se spletna socialna omrežja razlikujejo od drugih različnih internetnih storitev. Med vsemi lastnostmi je za socialna omrežja najbolj bistvena skupnost. Socialna omrežja omogočijo uporabnikom oblikovanje skupin, v katerih lahko komunicirajo med seboj javno ali zasebno. Uporabniki so lahko v nekem socialnem omrežju člani več skupin, te pa so lahko med seboj povezane. Individualni uporabniki sodelujejo v socialnih omrežjih zaradi stikov s prijatelji in znanci, samopromocije, spoznavanja novih ljudi, izmenjave informacij, uporabnih vsebin itd. Tipični predstavniki spletnih socialnih omrežij YouTube (ustanovljen 2005), MySpace (2003) in Facebook (2004) so mlada podjetja, kar daje občutek, da so tudi socialna omrežja nekaj novega. Razmah in obseg, ki ga doživljamo na tem področju, ni novost, saj se je poglavje interneta začelo pisati že mnogo prej. Zametke spletnih socialnih omrežij na osnovi priporočila in mnenj kupcev sta vpletala v svoje spletne storitve že Amazon in eBay. V ozadju je princip vključevanja uporabnikov in interaktivnosti komunikacije, kar sta temeljni lastnosti današnjih spletnih socialnih mrež. Spletna socialna omrežja niso več le sinonim za družabna omrežja, kot so Facebook, MySpace, Twitter, Orkut idr., temveč se danes vzpostavljajo praktično na vseh področjih človekovega življenja, tako poslovnega kot zasebnega, kot podpora učenju in integraciji znanja ter kot spodbuda za timsko delo, ustvarjalnost in odprto inoviranje. DRUŽBENI MEDIJI V [TEVILKAH Razmah družbenih medijev predstavljamo z nekaj statističnimi podatki, ki se nanašajo na internetne uporabnike v ZDA in Sloveniji, prikazujejo rabo družbenih medijev z različnih vidikov in nakazujejo možne razvojne usmeritve. Predvsem gre za prikaz podatkov, ki se nanašajo na dostop do socialnih omrežij, saj statistike kažejo, da postaja obisk socialnih omrežij najbolj priljubljena aktivnost uporabnikov interneta in tako izpodriva elektronsko pošto, ki je dolgo veljala za najbolj uporabljano storitev interneta. Dostop do interneta z namiznih računalnikov (junij 2010) Mobilni dostop do interneta (maj 2010) Kategorija % Kategorija % 1 Socialna omrežja 22,7 1 E-pošta 38,5 2 Spletne igre 10,2 2 Socialna omrežja 10,7 3 E-pošta 8,3 3 Novice 7,2 4 Portali 4,4 4 Iskanje 6,3 5 Takojšnje sporočanje 4,0 5 Portali 4,6 Slika 1: Aktivnosti, ki jim uporabniki interneta v ZDA namenijo največ časa (RIS, 6. 9. 2010) Facebook je januarja 2009 beležil 150 milijonov aktivnih uporabnikov po svetu, v juliju 2010 pa je ta številka narasla na 500 milijonov. RIS navaja po poročilih Inside Facebook, da je bilo 1. marca 2010 v Evropi 129 milijonov aktivnih uporabnikov Facebooka, v ZDA pa 113 milijonov. Sergej Lah: DRUŽBENI MEDIJI – ZABAVA ALI ORODJE?

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAxMzI5