OZ 2009/1-2

M T 43 ORGANIZACIJA ZNANJA 2009, LETN. 14, ZV. 1 – 2 lahko vodijo povpraševanje proti repu. 4. Obstoj raznovrstnosti in filtrov za razvrščanje vpliva na to, da se krivulja povpraševanja splošči. 5. Proizvodi niš so tako številni, da lahko skupaj izpolni- jo trg, ki postane konkurenčen v odnosu do uspešnic. 6. Če vse to obstaja, se pojavi pravilna oblika povpraše- vanja, ki je ne izkrivljajo ne ozka grla distribucije ne pomanjkanje informacij in ne omejeni izbor na poli- cah. Filtri (tehnologije in servisi) so sredstva, ki pomagajo najti kakovost v dolgem repu in prepoznati izbiro, ki je za nas najbolj ustrezna. Google to počne z razvrščanjem rezultatov – filtrira svetovni splet. V svetu neskončne izbire je kontekst (in ne vsebina) kralj. Glavni učinek filtrov je pomagati ljudem, da se premak- nejo iz sveta, ki ga poznajo (uspešnice), v svet, ki ga ne poznajo (niše), po poti, ki je udobna in skrojena po njiho- vem okusu. Dobri filtri vodijo povpraševanje pod rep s pomočjo od- krivanja blaga in storitev in terjajo več, kot je najmanjši skupni imenovalec okusa. Algoritem za vodenje vključuje priporočila in meritve uporabe oz. gledanosti. Priporočila imajo moč reklame za generiranje povpraševanja brez stroškov. Primer so brezplačna priporočila Netflixa glede na tisto, kar vé o našem filmskem okusu, in glede na tisto, kar drugi mislijo o nekem filmu. Drugače se na stroške za reklamo za povprečno in morebitno hollywoodsko uspešnico nanaša več kot 50 odstotkov vseh stroškov proizvodnje. Isti filter ne ustreza vsakem potrošniku. Različne vrste filtrov oblikujejo “večnivojsko taksonomijo” od sredine glave do dna repa, kjer je vsaka “stopnica” smotrna. Ista številka čevljev ni za vsakogar. Kdo je npr. umetnik pri resni glasbi: skladatelj, orkester ali dirigent? Kdo pa pri jazzu: izvajalec ali zasedba? Zaradi tega kot poslušalci uporabljamo mnoge filtre. Niše funkcionirajo drugače kakor glavna struja. Google je prisluhnil “modrosti množic” (angl. wisdom of crowd ), kar pomeni, da je množica lahko pametnejša od peščice posameznikov. V repu je seveda tudi veliko slabega, vendar problem rešujejo dobri filtri. Proizvodi v nišah niso za vse, temveč za tiste, ki imajo bolj profiliran interes. Za te ljudi so bolj ustrezni proizvodi v repu in ne v glavi. Čim daljši je rep, tem slabše je razmerje med signalom in informacijskim šumom. Razlog je preprost: velika večina stvari je namreč v repu. Teh stvari je tam tako veliko, da je tisto, kar iščemo, prekrito s senco vseh preostalih stva- ri, ki jih ne iščemo. Edini način, da potrošnik ohrani za- dosti dober signal, s pomočjo katerega bo našel tisto, kar si želi, je, da filtri postanejo vedno bolj kompleksni. Največji del vsebin (od glasbe do filmov) niso uspešnice. Škotski filozof David Hume se je vprašal, koliko belih labodov moramo opazovati v procesu indukcije, preden lahko sklepamo, da so vsi labodi beli in da črnih labodov ni. Problem je znan kot problem črnega laboda in na tem problemu je Popper zgradil svojo teorijo falsifikacije kot učinkovite metode doseganja znanstvene resnice (Šercar in Brbre, 2007). Preden je bila odkrita Avstralija, kjer živijo tudi črni labodi vrste Cygnus atratus , je veljalo splošno prepričanje, da so vsi labodi beli. Redki primeri imajo naslednje tri značilnosti: • Velik vpliv – vpliv je nesorazmerno velik v primerjavi z majhno prevalenco. • Negotova verjetnost – pojav ima majhno in tudi nego- tovo verjetnost, ki temelji na informacijah, dosegljivih pred pojavom. • Presenetljiv učinek – močna lastnost “črnega laboda” je njegov učinek presenečenja; ob danem trenutku opazovanja ne obstaja prepričljiv element, ki bi kazal na povečano verjetnost primera. Ti trije dejavniki naključja lahko pojasnijo majhno po- gostost mogočnih uspešnic. To je preprosta posledica zakona distribucije moči (angl. powerlaw )! Majhno šte- vilo stvari se pojavlja z visoko amplitudo (beri: številne prodaje) in veliko število stvari se pojavlja z nizko ampli- tudo. Majhno število stvari se prodaja v velikih količinah in veliko stvari se prodaja v majhnih količinah. Kajti če se večina vsebin ne prodaja dobro, obseg tega doseglji- vega gradiva narašča, tako kot dolgi rep upada. Posledica tega je, kot rečeno, naslednja: ko se pomikamo po repu navzdol, vedno obstaja več vsebin, ki jih ne iščemo, pa naj iščemo kar koli. To je tudi razlog, da se hkrati slabša razmerje med signalom in šumom, kljub dejstvu, da se verjetnost, da najdemo (in kupimo) tisto, kar si želimo, povečuje, ko gremo po repu navzdol. Zveni kot paradoks, vendar ni. Ta problem rešujejo dobri iskalniki in filtri. Obstajajo filtri (prefiltri), ki jih uporabljamo, preden damo proizvode in storitve na tržišče (prefiltri); ti ne predvidevajo, ampak kanalizirajo, usmerjajo ravnanje potrošnikov (npr. blogi, prikazi, priporočila). Dejstvo, da postfiltri ne predvidevajo ravnanja potrošnikov, je po- membna razlika. Proizvajalci, prodajalci in strokovnjaki za tržišče (stro- kovnjaki za marketing) so ustvarili znanost o tem, kako dojeti, kaj si ljudje želijo. Medtem je na trgih dolgega OCENA

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAxMzI5