OZ 2008/3

M 151 ORGANIZACIJA ZNANJA 2008, LETN. 13, ZV. 3 Ta zapis sta spodbudili dve informaciji, ki smo ju prejeli v zadnjih nekaj mesecih, o pospešenem uvajanju e-knjig v učne in raziskovalne procese. Eno največjih raziskav o uporabi e-knjig je izvajala orga- nizacija JISC 1 (Joint Information Systems Committee) v januarju in februarju 2008 na 123 univerzah v Veliki Britaniji. Prejeli so kar 22.437 delno ali popolnoma izpol- njenih vprašalnikov. Število dobljenih podatkov nedvo- mno daje velik pomen tej raziskavi, zato se mi zdi prav, da nanjo opozorim vse, ki se v našem okolju ukvarjajo s to tematiko. Poleg te objavljene raziskave sem bil letos navzoč še na webinarju 2 založbe Springer z naslovom eBook Usage Statistics Revealed (izvedenem 25. septembra 2008). Tudi na tem webinarju so nas opozorili na vedno večji pomen, ki ga dobiva e-knjiga v izobraževalnih in razis- kovalnih procesih. Kljub temu da je to bil webinar enega od založnikov in je zato do rezultatov že na začetku mo- goče zavzeti delno skeptičen odnos, pa nekatere podobne ugotovitve s prej navedeno raziskavo odpravljajo dvom o manipulaciji s podatki, ki so jih navajali na tem webi- narju. Kljub temu da se e-knjiga v primerjavi z e-revijami po- časneje uveljavlja kot oblika študijskega gradiva, lahko glede na navedene podatke iz raziskave vseeno pričaku- jemo, da se bo dokončno uveljavila kot enakopravni no- silec uporabnih informacij v primerjavi z njeno “starejšo sestro” v tiskani obliki. Večina ugotovitev potrjuje rezultate predhodnih raziskav, ki so zajele manjše vzorce. 3 Primerjave v tej raziskavi so izdelane za različne vrste uporabnikov (študentje, profesorji, starostne skupine, moški, ženske). Predvsem zanimive so primerjave med študenti in profesorji glede uporabe e- knjig. V nadaljevanju navajam nekaj poudarkov: Rezultati kažejo na končni “vzlet” e-knjige, ki smo ga pričakovali že dalj časa, vendar do njega zaradi različnih razlogov ni prišlo. Predvsem pa so bila velika pričakova- nja o e-knjigi izražena na osnovi hitrega sprejetja e-revij med uporabniki univerz. Raziskava kaže tudi na to, da postajajo poglavja in odstavki v knjigah osnovni elementi uporabe. Ta ugotovitev se sklada z navedbo Springerjevih podatkov o uporabi e-knjig, navedenih v webinarju, kjer tudi ugotavljajo, da se izenačujeta statusa poglavja in od- stavka s funkcijo članka v e-reviji. Naslednja poglavja in ugotovitve iz raziskave govorijo še o vlogi knjižnice in o uporabi informacijskih virov v njej, pri čemer je za uporabnika fizična knjižnična zaloga še zmeraj pomembnejši vir informacij kot internet. Zanimi- va je tudi ugotovitev, ki poleg interneta tudi spletno stran knjižnice predstavlja kot močan vir za iskanje in dostop do e-knjig. Kar 45,6 odstotka anketiranih odgovarja, da je zadnjič dostopalo do e-knjig preko “svoje” univerzitetne knjižnice, 42,6 odstotka anketiranih pa je e-knjigo na- zadnje uporabljalo prosto preko interneta. Drugi načini uporabe zajemajo le še med 5 odstotkov in 1,9 odstotka (kupil sem kopijo, preko svojega kolega, druga knjižnica, se ne spomnim). Rezultati, ki vsekakor razblinjajo boja- zen knjižničarjev pred nakupom e-knjig in skrbjo, da ne bodo uporabljane. Naslednji je podatek o času trajanja uporabe e-knjig: do 20 minut uporablja e-knjige online 52 odstotkov študen- tov in 60 odstotkov profesorjev, več kot 20 minut pa jih uporablja 38 odstotkov študentov in 25 odstotkov pro- fesorjev. Način uporabe e-knjige ter vlogo poglavij kot bistvenega dela pri njeni uporabi ponazarjajo rezultati: 54 odstotkov uporabnikov pregleda eno ali nekaj poglavij, 19 odstot- kov pa nekaj poglavij tudi res prebere. Eden od zanimivejših rezultatov je tudi ugotovitev, da več mlajših uporabnikov (17–21 let) bere gradivo direktno z monitorja, medtem ko je ta odstotek pri starejših anketi- rancih nižji in pada z vsako višjo starostno skupino. Si- stem, kjer večina uporabnikov članek ali poglavje natisne ter ga nato prebira v tej obliki, se bo verjetno z leti spre- menil in s tem se bo razbil mit, da uporabniki ne bodo postopoma prešli na direktno branje online gradiva. PORO^ILO JISC IN SPRINGERJEV WEBINAR

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAxMzI5